آمار روش متن متقابل: منبعی برای رشد نوشتار گفتار و تفکر تداعی‌گرای زبان‌آموز - Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury - پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی
دوره 7، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 83-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Grekova O. Метод встречного текста как ресурс развития письменной, устной речи и ассоциативного мышления учащегося «Oncoming Text method as a resource for students` written, oral speech and associative reasoning development». Issledovatel'skiy zhurnal russkogo yazyka i literatury. 2016; 7 (1) :83-100
URL: http://journaliarll.ir/article-1-70-fa.html
گرِکووا اولگا. روش متن متقابل: منبعی برای رشد نوشتار، گفتار و تفکر تداعی‌گرای زبان‌آموز . پژوهشنامه زبان و ادبيات روسی. 1394; 7 (1) :83-100

URL: http://journaliarll.ir/article-1-70-fa.html


دانشیار ، olggre@list.ru
چکیده:   (1776 مشاهده)

این مقاله به بررسی استفاده از روش متن متقابل (تقابل با متن)، برای آموزش خلاصه‌نویسی و تفسیر به دانشجویان دکتری رشته‌های زبان می‌پردازد. در این پژوهش انواع واکنش‌های روانی خواننده (چه محتوایی و چه نسبیتی) به متن نوشتار، در شیوۀ کلی مکالمه­محور تدریس زبان روسی به غیر روسی زبان‌ها بررسی می‌شود. در کنار ارزیابی‌ها و نظرات شخصی که ازجمله متداول‌ترین واکنش‌ها به شمار می‌روند، واکنش‌های دیگری نیز تحلیل می‌شوند؛ واکنش‌هایی نظیر استدلال، پاسخ آزاد، تعیین جهت سخن، تصدیق، پیچیده‌سازی، نتیجه‌گیری، تعمیم، تصویرسازی، ترجمه، بیان متن با جملات دیگر، تجسم، تثبیت، فرض، بینامتنیت، پیش‌بینی و جایگزین‌سازی معنا. گاهی اوقات ارزیابی و تفسیر پدیده‌ای که در نوشتار ارائه می‌شود، همانند واکنش‌های شخصی و روانی متنوع به آن، دشواری‌هایی را طی دورۀ آموزشی زبان روسی برای زبان‌آموزان خارجی ایجاد می­کند. به‌همین دلیل، واکنش‌های گفته­شده، به گفتار روزمرۀ آن‌ها وارد می‌شود. مبنای این مسئله رشد به‌اصطلاح تفکر تداعی‌گرا (که به مفهوم توانایی برقراری ارتباط بین واقعیت‌های نزدیک و یا کاملاً دور از ذهن است) در دو بستر منطق و دستور است. در این مقاله نمونه­ای از تمرینات معین که زبان‌آموز را به‌سوی این هدف رهنمون می‌سازند و همچنین موادی جهت ساخت متن متقابل به پیوست ارائه می‌شوند.

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳

English Abstract [PDF 88 KB]  (15 دریافت)
English Abstarct [HTM 7 KB]  (11 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury

Designed & Developed by : Yektaweb