آمار روش متن متقابل: منبعی برای رشد نوشتار گفتار و تفکر تداعی‌گرای زبان‌آموز - پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: English :: Индекс :: Контакты :: Архив :: Текущий выпуск :: Pегистрация :: Для авторов :: Редакционная коллегия :: Цели и Области :: О журнале :: Главная ::
:: جلد 7 - پاییز و زمستان ::
جلد 7 - پاییز و زمستان صفحات 83-100 برگشت به فهرست نسخه ها
روش متن متقابل: منبعی برای رشد نوشتار، گفتار و تفکر تداعی‌گرای زبان‌آموز
اولگا گرِکووا*
دانشیار ، olggre@list.ru
چکیده / Аннотация:   (1719 مشاهده)

این مقاله به بررسی استفاده از روش متن متقابل (تقابل با متن)، برای آموزش خلاصه‌نویسی و تفسیر به دانشجویان دکتری رشته‌های زبان می‌پردازد. در این پژوهش انواع واکنش‌های روانی خواننده (چه محتوایی و چه نسبیتی) به متن نوشتار، در شیوۀ کلی مکالمه­محور تدریس زبان روسی به غیر روسی زبان‌ها بررسی می‌شود. در کنار ارزیابی‌ها و نظرات شخصی که ازجمله متداول‌ترین واکنش‌ها به شمار می‌روند، واکنش‌های دیگری نیز تحلیل می‌شوند؛ واکنش‌هایی نظیر استدلال، پاسخ آزاد، تعیین جهت سخن، تصدیق، پیچیده‌سازی، نتیجه‌گیری، تعمیم، تصویرسازی، ترجمه، بیان متن با جملات دیگر، تجسم، تثبیت، فرض، بینامتنیت، پیش‌بینی و جایگزین‌سازی معنا. گاهی اوقات ارزیابی و تفسیر پدیده‌ای که در نوشتار ارائه می‌شود، همانند واکنش‌های شخصی و روانی متنوع به آن، دشواری‌هایی را طی دورۀ آموزشی زبان روسی برای زبان‌آموزان خارجی ایجاد می­کند. به‌همین دلیل، واکنش‌های گفته­شده، به گفتار روزمرۀ آن‌ها وارد می‌شود. مبنای این مسئله رشد به‌اصطلاح تفکر تداعی‌گرا (که به مفهوم توانایی برقراری ارتباط بین واقعیت‌های نزدیک و یا کاملاً دور از ذهن است) در دو بستر منطق و دستور است. در این مقاله نمونه­ای از تمرینات معین که زبان‌آموز را به‌سوی این هدف رهنمون می‌سازند و همچنین موادی جهت ساخت متن متقابل به پیوست ارائه می‌شوند.

واژه‌های کلیدی: نوشتار، متن متقابل، انواع واکنش‌های روانی، رشد تفکر تداعی‌گرا.
متن کامل/ скачать / Full-Text [PDF 256 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
English Abstract [PDF 88 KB]  (14 دریافت)
English Abstarct [HTM 7 KB]  (11 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Grekova O. Метод встречного текста как ресурс развития письменной, устной речи и ассоциативного мышления учащегося «Oncoming Text method as a resource for students` written, oral speech and associative reasoning development». Вестник ИАРЯЛ. 2016; 7 :83-100
URL: http://journaliarll.ir/article-1-70-fa.html

گرِکووا اولگا. روش متن متقابل: منبعی برای رشد نوشتار، گفتار و تفکر تداعی‌گرای زبان‌آموز . پژوهشنامة زبان و ادبيات روسي. 1394; 7 () :83-100

URL: http://journaliarll.ir/article-1-70-fa.html



جلد 7 - پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی исследовательский журнал русского языка и литературы
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3731