آمار Специфика художественной картины мира в романе И.С. Шмелева «Лето Господне» - Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury - پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی
دوره 10، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 57-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Krasilnikova Pavlovna E. The peculiarities of art space worldview in I. S. Shmelev’s novel “The Lord’s Summer”. Issledovatel'skiy zhurnal russkogo yazyka i literatury. 2017; 10 (2) :57-74
URL: http://journaliarll.ir/article-1-117-fa.html
Krasilnikova Pavlovna Elena. Специфика художественной картины мира в романе И.С. Шмелева «Лето Господне». پژوهشنامه زبان و ادبيات روسی. 1396; 10 (2) :57-74

URL: http://journaliarll.ir/article-1-117-fa.html


Associate professor ، ek-tula@yandex.ru
چکیده:   (724 مشاهده)
В статье рассматривается художественная картина мира в романе И.С. Шмелева «Лето Господне», репрезентированная в специфически авторских образах пространственно-временной организации повествования, языковом строе речи персонажей, жанровых особенностях произведения. В частности, отмечается, что посредством пространственных ориентиров в романе выражается авторская система ценностей, в которой значимыми оказываются одновременно два мира: материальный и духовно-религиозный. Автор использует восходящую градацию для подчеркивания общности земного и небесного. Актуальна для произведения и степень заполненности пространства. Мотив обновления реализуется посредством лексического повтора: «новый двор», «новое лето вижу» и т.д. Острота новых ощущений главного героя репрезентирована использованием глаголов настоящего времени. Жанр романа нельзя определить однозначно. Контаминация жанровых признаков проявляется и в композиционном строе произведения, и в сказовой манере повествования, свойственной автору, и в стилистическом многообразии речевых пластов, представленных в романе.
واژه‌های کلیدی: Художественная Картина Мира، Пространственно-Временная Организация Текста، Жанровое Своеобразие، Языковой Строй Произведения.
ویژگی‌های تصویر ادبی جهان در رمان «سال پروردگار» ای.س. شملیوف یلنا پاولوونا کراسیلنیکووا* دانشیار اسنادشناسی و سبک‌شناسی زبان روسی دانشگاه دولتی تربیت‌معلم لف تالستوی تولا، تولا، روسیه. (تاریخ دریافت: مارس 2017؛ تاریخ پذیرش: ژوئیه 2017) مقاله حاضر به بررسی تصویر ادبی جهان در رمان «سال پروردگار» نوشته «ای.س. شملیوف» براساس تصورات ویژه نویسنده درباره مقوله‌های زمانی و مکانی روایت داستان، نظام زبانی شخصیت‌ها و خصوصیات سبک ادبی می‌پردازد. ازجمله به این مسئله اشاره می‌شود که به‌واسطه شاخص‌های مکانی در رمان، سیستم ارزش‌های نویسنده تبیین می‌گردد؛ در این سیستم، به‌طور هم‌زمان دو جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند: جهان مادی و جهان معنوی-مذهبی. نویسنده با استفاده از نظام دگرگونی تدریجی تصاعدی، بر مشترکات زمینی و آسمانی تأکید می‌کند. میزان پر بودن فضا در این رمان اهمیت بسیار دارد. درون‌مایه تجدید به‌واسطه استفاده از تکرار عباراتی چون: «حیاط جدید» و «سال جدید را می‌بینم» و از این قبیل نمایانده می‌شود. اوج و شدت احساسات تازه شخصیت اصلی اثر، از طریق کاربرد افعال زمان حال بیان می‌شود که بر مشارکت تمام اندام‌های حسی برای درک واقعیت جدید جهان دلالت می‌کنند. نمی‌توان با قاطعیت تمام در مورد نوع سبک این رمان اظهارنظر کرد؛ تلفیق و ترکیب نشانه‌های سبک ادبی، هم در ساختار جریان داستان و هم در شیوه منحصربه‌فرد روایت افسانه‌محور که مختص نویسنده رمان است و نیز در تنوع سبک‌شناختی لایه‌های گفتاری مختلفی که در رمان به‌کاررفته‌اند، ظهور و بروز پیدا می‌کند. واژگان کلیدی: تصویر ادبی جهان، نظام مکانی-زمانی متن، ویژگی‌های سبک اثر، نظام زبانی اثر.
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات
انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury

Designed & Developed by : Yektaweb