آمار Гамлет и гамлетизм cквозь призму творчества М. Лермонтова и А. Блока - Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury - پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی
دوره 10، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 41-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Trojanowska B. Hamlet and Hamletism through the prism of the creativity of M. Lermontov and A. Blok. Issledovatel'skiy zhurnal russkogo yazyka i literatury. 2017; 10 (2) :41-56
URL: http://journaliarll.ir/article-1-116-fa.html
Trojanowska Beata. Гамлет и гамлетизм cквозь призму творчества М. Лермонтова и А. Блока. پژوهشنامه زبان و ادبيات روسی. 1396; 10 (2) :41-56

URL: http://journaliarll.ir/article-1-116-fa.html


چکیده:   (791 مشاهده)
Автор статьи ставит себе цель объяснить универсалии мировой литературы, а именно такие понятия как гамлетизма и персонаж Гамлета в отношении к избранным произведениям русского романтизма, в частности − начала реализма и символизма как выдающегося течения Серебряного века. Объектом сопоставительного анализа становятся произведения Михаила Лермонтова («Демон» и «Маскарад»), избранные поэтические тексты Александра Блока. В статье автор пытается показать функционирование Гамлета и понятие гамлетизма ссылаясь как на самих избранных творцов, их авторский код, так и на общие тенденции усвоения шекспировских универсалий на русской почве, особо в эпоху романтизма, формирования реализма и символизма. В статье показаны художественные трансформации в их представлении, ссылающиеся прежде всего на прием амплификации у Лермонтова и использование ролевой лирики и лирики маски в поэтике Блока. В обоих случаях Гамлет как литературный персонаж и само понятие гамлетизма насыщается дополнительно новым содержанием, часто автобиографического характера, которое особо характерно для Блока.
واژه‌های کلیدی: Гамлет، Гамлетизм، М.Лермонтов، А. Блок، Сравнение، Художественные Приемы.
بررسی موضوع هملت و هملتیسم از دریچه آثار ادبی م. لرمانتف و آ. بلوک بئآتا ترجانوفسکا* استاد ادبیات و فرهنگ روسی دانشگاه کازیمیر کبیر، بیدگوشچ، لهستان. (تاریخ دریافت: مارس 2017؛ تاریخ پذیرش: مه 2017) در مقاله حاضر نویسنده در پی تبیین مفاهیم کلی ادبیات جهان، از قبیل مفهوم هملتیسم و شخصیت هملت در مقایسه با آثار ادبی منتخب مکتب رمانتیسم روسی‌_ به‌ویژه اوایل مکتب‌های ادبی رئالیسم و سمبلیسم_ به‌عنوان مهم‌ترین مکتب ادبی عصر نقره‌ای ادبیات روسی است. این مقایسه تطبیقی بر اساس آثار میخائیل لرمانتف («ابلیس» و «بالماسکه») و آثار منظوم آلکساندر بلوک صورت گرفته است. نویسنده در این مقاله در صدد است که تأثیرگذاری هملت و مفهوم هملتیسم را، هم با ارجاع به نویسندگان منتخب و کدهایی که در این آثار می‌دهند و هم با استناد به گرایش‌های عمومی به درک و کاربرد روح آثار شکسپیر در فضای ادبی روسیه نشان‌دهد از سوی دیگر، به‌ویژه این مفهوم را در دوره رمانتیسم و شکل‌گیری رئالیسم و سمبلیسم بررسی و تبیین می‌کند. در این مقاله نمونه‌هایی از تحولات ادبی در تصورات نویسندگان مذکور، پیش از هر چیز با استناد به صنعت ادبی شرح و بسط در آثار لرمانتف و استفاده از غنای نمایشی و غنای ماسک در آثار بلوک تشریح شده‌است. در هر دو مورد، شخصیت ادبی هملت و مفهوم هملتیسم بار و محتوای جدیدی می‌‌یابد که اغلب ماهیتی اتوبیوگرافیکی دارد و به‌طور خاص ویژه آثار بلوک است. واژگان کلیدی: هملت، هملتیسم، م. لرمانتف، آ. بلوک، مقایسه، صنایع ادبی.
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات
انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۵

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه زبان و ادبیات روسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Issledovatelskiy Zhurnal Russkogo Yazyka i Literatury

Designed & Developed by : Yektaweb